رایانش ابری (پردازش ابری) چیست؟
به عبارت ساده، رایانش ابری یا پردازش ابری ارائه خدمات محاسباتی از جمله سرورها، پایگاههای اطلاعاتی، ذخیرهسازی، شبکه، نرمافزار، تجزیه و تحلیل و اطلاعات از طریق اینترنت ("ابر") برای ارائه نوآوری سریعتر، منابع انعطافپذیر و صرفهجویی در مقیاس است. سرویسهای ابری به شما کمک میکند تا هزینههای عملیاتی خود را کاهش دهید، زیرساختهای خود را کارآمدتر اجرا کنید، و با تغییر نیازهای کسبوکارتان، مقیاس را افزایش دهید.
مزایای برتر رایانش ابری
رایانش ابری تغییر بزرگی از شیوه سنتی تفکر کسبوکارها در مورد منابع فناوری اطلاعات است. در ادامه متداولترین دلایلِ روی آوردن سازمان ها به خدمات رایانش ابری همراه با بررسی کوتاه آن عامل آورده شده است:
- هزینه
حرکت به ابر به شرکت ها کمک می کند تا هزینه های فناوری اطلاعات را بهینه کنند. دلیل آن اینست که رایانش ابری هزینه سرمایه خرید سختافزار و نرمافزار و راهاندازی مراکز داده در محل را حذف میکند.
- سرعت
اکثر خدمات رایانش ابری به صورت خودسرویس و بر اساس تقاضا ارائه میشوند، بنابراین حتی مقادیر زیادی از منابع محاسباتی را میتوان در عرض چند دقیقه تهیه کرد، معمولاً تنها با چند کلیک ماوس، به کارها انعطافپذیری زیادی میدهد و فشار بر برنامهریزی ظرفیت را کاهش میدهد.
- مقیاس جهانی
از مزایای خدمات رایانش ابری شامل توانایی مقیاس پذیری انعطاف پذیر است. به بیان ابری، این به معنای ارائه مقدار مناسبی از منابع IT (برای مثال، قدرت محاسباتی، فضای ذخیرهسازی، پهنای باند و ...) درست در زمان نیاز و از موقعیت جغرافیایی مناسب است.
- بهره وری
دیتاسنترهای دردسترس، معمولاً نیاز به تعداد زیادی "تقویت و پشته (racking and stacking)" دارند که راه اندازی سخت افزار، وصله نرم افزاری، و سایر کارهای وقت گیر مدیریت فناوری اطلاعات را در بر میگیرد. رایانش ابری نیاز به بسیاری از این وظایف را برطرف میکند، بنابراین تیمهای فناوری اطلاعات میتوانند برای دستیابی به اهداف تجاری مهمتر وقت بگذارند.
- کارایی
بزرگترین خدمات رایانش ابری بر روی یک شبکه جهانی از مراکز داده ایمن اجرا می شود که به طور مرتب به آخرین نسل سخت افزار محاسباتی سریع و کارآمد ارتقا می یابند. این خدمات، چندین مزیت را نسبت به یک مرکز داده شرکتی ارائه می دهد؛ از جمله کاهش تاخیر شبکه برای برنامه ها و صرفه جویی در مقیاس بیشتر.
- قابلیت اطمینان
رایانش ابری، پشتیبانگیری از دادهها، بازیابی بلایا و تداوم کسبوکار را آسانتر و کمهزینهتر میکند، زیرا دادهها را میتوان در چندین سایت اضافی در شبکه ارائهدهنده ابر منعکس کرد.
- امنیت
بسیاری از ارائهدهندگان ابر مجموعه گستردهای از خطمشیها، فناوریها و کنترلها را ارائه میکنند که به طور کلی وضعیت امنیتی شما را تقویت میکند و به محافظت از دادهها، برنامهها و زیرساخت شما در برابر تهدیدات احتمالی کمک میکند.
انواع رایانش ابری
همه ابرها یکسان نیستند و هیچ نوع واحدی از محاسبات ابری برای همه مناسب نیست. چندین مدل، نوع و خدمات مختلف برای کمک به ارائه راه حل مناسب برای نیازهای شما توسعه یافته اند.
ابتدا، باید نوع استقرار ابر یا معماری رایانش ابری را که خدمات ابری شما بر روی آن پیادهسازی میشوند، تعیین کنید. سه راه مختلف برای استقرار خدمات ابری وجود دارد: در ابر عمومی، ابر خصوصی یا ابر ترکیبی.
۱- ابر عمومی
ابرهای عمومی متعلق به ارائه دهندگان خدمات ابری شخص ثالث هستند که منابع محاسباتی مانند سرورها و ذخیره سازی را از طریق اینترنت ارائه می دهند. Microsoft Azure نمونه ای از ابر عمومی است. با یک ابر عمومی، تمام سخت افزار، نرم افزار و سایر زیرساخت های پشتیبانی متعلق به ارائه دهنده ابر است و مدیریت می شود. شما به این خدمات دسترسی دارید و حساب خود را با استفاده از یک مرورگر وب مدیریت می کنید.
۲- ابر خصوصی
ابر خصوصی به منابع رایانش ابری اطلاق می شود که منحصراً توسط یک کسب و کار یا سازمان استفاده می شود. یک ابر خصوصی می تواند به صورت فیزیکی در مرکز داده شرکت واقع شود. برخی از شرکت ها همچنین به ارائه دهندگان خدمات شخص ثالث برای میزبانی ابر خصوصی خود پول می پردازند. ابر خصوصی ابری است که در آن خدمات و زیرساخت ها در یک شبکه خصوصی نگهداری می شوند.
۳- ابر هیبریدی
ابرهای ترکیبی، ابرهای عمومی و خصوصی را با هم ترکیب می کنند که توسط فناوری به هم متصل شده اند که اجازه می دهد داده ها و برنامه ها را بین آنها به اشتراک بگذارند. با اجازه دادن به دادهها و برنامهها برای جابجایی بین ابرهای خصوصی و عمومی، یک ابر ترکیبی به کسبوکار شما انعطافپذیری بیشتر و گزینههای استقرار بیشتری میدهد و به بهینهسازی زیرساختها، امنیت و انطباق موجود شما کمک میکند.
انواع خدمات ابری: IaaS، PaaS، بدون سرور و SaaS
اکثر خدمات رایانش ابری به چهار دسته کلی تقسیم می شوند:
- زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS)
- پلت فرم به عنوان سرویس (PaaS)
- بدون سرور (Serverless)
- نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS)
اینها گاهی اوقات "پشته" رایانش ابری نامیده می شوند زیرا روی یکدیگر ساخته می شوند. دانستن اینکه آنها چیست و چگونه متفاوت هستند، دستیابی به اهداف تجاری شما را آسان تر می کند.
IaaS
ابتدایی ترین دسته خدمات رایانش ابری است. با IaaS، زیرساختهای فناوری اطلاعات (سرورها و ماشینهای مجازی (VM)، فضای ذخیرهسازی، شبکهها، سیستمهای عامل را از یک ارائهدهنده ابر بهصورت پرداختی اجاره میکنید.
PaaS
پلتفرم به عنوان یک سرویس (PaaS) به خدمات رایانش ابری اشاره دارد که یک محیط بر اساس تقاضا برای توسعه، آزمایش، ارائه و مدیریت برنامه های نرم افزاری را فراهم می کند. PaaS به گونهای طراحی شده است که توسعهدهندگان را برای ایجاد سریع برنامههای وب یا موبایل، بدون نگرانی در مورد راهاندازی یا مدیریت زیرساختهای زیربنایی سرورها، ذخیرهسازی، شبکه و پایگاههای اطلاعاتی مورد نیاز برای توسعه، آسانتر کند.
SaaS
نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS) روشی برای ارائه برنامه های کاربردی نرم افزار از طریق اینترنت، بر اساس تقاضا و معمولاً بر اساس اشتراک است. با SaaS، ارائهدهندگان ابر برنامههای نرمافزاری و زیرساختهای زیربنایی را میزبانی و مدیریت میکنند و هر گونه تعمیر و نگهداری، مانند ارتقای نرمافزار و وصلههای امنیتی را مدیریت میکنند. کاربران از طریق اینترنت به برنامه متصل می شوند، معمولاً با مرورگر وب روی تلفن، تبلت یا رایانه شخصی خود.
محاسبات بدون سرور (Serverless Computing)
محاسبات بدون سرور که با PaaS همپوشانی دارند، بر ایجاد عملکرد برنامه بدون صرف زمان برای مدیریت مداوم سرورها و زیرساخت های مورد نیاز برای انجام این کار تمرکز می کنند. ارائه دهنده ابر تنظیمات، برنامه ریزی ظرفیت و مدیریت سرور را برای شما انجام می دهد. معماریهای بدون سرور بسیار مقیاسپذیر و رویداد محور هستند و تنها زمانی از منابع استفاده میکنند که یک تابع یا تریگر خاص رخ دهد.
کاربردهای رایانش ابری
احتمالاً در حال حاضر از محاسبات ابری استفاده می کنید، حتی اگر متوجه آن نباشید. اگر از یک سرویس آنلاین برای ارسال ایمیل، ویرایش اسناد، تماشای فیلم یا تلویزیون، گوش دادن به موسیقی، بازی کردن، یا ذخیره تصاویر و فایلهای دیگر استفاده میکنید، احتمالاً محاسبات ابری همه اینها را در پشت صحنه ممکن میسازد. سازمانهای مختلفی، از استارتآپهای کوچک گرفته تا شرکتهای جهانی، سازمانهای دولتی گرفته تا سازمانهای غیرانتفاعی، به دلایل مختلف از فناوری رایانش ابری استقبال کردهاند.
در اینجا چند نمونه از آنچه با خدمات ابری از یک ارائه دهنده ابر امکان پذیر است آورده شده است:
۱- ایجاد برنامه های کاربردی ابری بومی
به سرعت برنامه ها را بسازید، استقرار دهید و مقیاس دهید - وب، موبایل و API. از فناوریها و رویکردهای بومی ابری مانند کانتینرها، Kubernetes، معماری میکروسرویسها، ارتباطات مبتنی بر API و DevOps بهره ببرید.
۲- ذخیره، پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات
با انتقال داده های خود از طریق اینترنت به یک سیستم ذخیره سازی ابری خارج از سایت که از هر مکان و هر دستگاهی قابل دسترسی است، از داده های خود به طور مقرون به صرفه و در مقیاس وسیع محافظت کنید.
۳- پخش صدا و تصویر
با مخاطبان خود در هر مکان، هر زمان و در هر دستگاهی با ویدیو و صدای با کیفیت بالا با توزیع جهانی ارتباط برقرار کنید.
۴- ارائه نرم افزار در صورت تقاضا
نرمافزار درخواستی که به SaaS نیز شناخته میشود، به شما امکان میدهد آخرین نسخهها و بهروزرسانیهای نرمافزار را در هر زمان که نیاز داشته باشند، در هر مکانی که هستند، ارائه دهید.
۵- تست و ساخت اپلیکیشن ها
با استفاده از زیرساختهای ابری که به راحتی میتوان آنها را افزایش یا کاهش داد، هزینه و زمان توسعه برنامه را کاهش دهید.
۶- تحلیل دادهها
دادههای خود را در میان تیمها، بخشها و مکانها در ابر یکسان کنید. سپس از خدمات ابری مانند یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای کشف بینش برای تصمیم گیری آگاهانه تر استفاده کنید.
۷- هوشمندی را جاسازی کنید
از مدلهای هوشمند برای کمک به جذب مشتریان و ارائه بینش ارزشمند از دادههای جمعآوریشده استفاده کنید.
انواع خدمات ابری
صرف نظر از نوع سرویس، خدمات رایانش ابری مجموعه ای از عملکردها را در اختیار کاربران قرار می دهد که عبارتند از:
- پست الکترونیک
- ذخیره سازی، پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات
- ایجاد و آزمایش برنامه ها
- تجزیه و تحلیل داده ها
- پخش صدا و تصویر
- ارائه نرم افزار در صورت تقاضا
رایانش ابری هنوز یک سرویس نسبتاً جدید است، اما توسط تعدادی از سازمانهای مختلف از شرکتهای بزرگ گرفته تا مشاغل کوچک، سازمانهای غیرانتفاعی تا سازمانهای دولتی و حتی مصرفکنندگان فردی استفاده میشود.
معایب رایانش ابری چیست؟
علیرغم مزایای واضح تکیه بر خدمات ابری، رایانش ابری چالش های خاص خود را برای متخصصان فناوری اطلاعات دارد:
- امنیت ابری
امنیت اغلب بزرگترین چالشی است که سازمانها با رایانش ابری با آن مواجه هستند. هنگامی که سازمانها به فضای ابری تکیه میکنند، خطر نقض دادهها، هک کردن APIها و رابطها، به خطر افتادن اعتبارنامهها و مشکلات احراز هویت را تهدید میکنند. علاوه بر این، عدم شفافیت در مورد نحوه و مکان استفاده از اطلاعات حساسی که به ارائهدهنده ابری سپرده شده است وجود دارد. امنیت نیازمند توجه دقیق به پیکربندیهای ابری و سیاستها و عملکردهای تجاری است.
- هزینه های غیر قابل پیش بینی
طرحهای اشتراک پرداختی برای استفاده از ابر، همراه با مقیاسبندی منابع برای پاسخگویی به تقاضاهای نوسان حجم کاری، میتواند تعریف و پیشبینی هزینههای نهایی را دشوار کند. هزینه های ابر نیز اغلب به یکدیگر وابسته هستند؛ به طوری که یک سرویس ابری اغلب از یک یا چند سرویس ابری دیگر استفاده می کند که همه آنها در صورتحساب ماهانه ظاهر می شوند. این اتفاق می تواند هزینه های ابری برنامه ریزی نشده اضافی ایجاد کند.
- عدم تخصص
با پیشرفت سریع فناوریهای پشتیبانی از ابر، سازمانها در تلاش هستند تا با تقاضای فزاینده برای ابزارها و کارمندانی با مهارتها و دانش مناسب مورد نیاز برای معماری، استقرار و مدیریت حجمهای کاری و دادهها در فضای ابری همراهی کنند.
- مشکلات حاکمیت فناوری اطلاعات
تاکید بر انجام خودت در رایانش ابری میتواند حاکمیت فناوری اطلاعات را دشوار کند، زیرا هیچ کنترلی بر تامین، حذف و مدیریت عملیات زیرساخت وجود ندارد و می تواند مدیریت صحیح ریسک ها و امنیت، انطباق با فناوری اطلاعات و کیفیت داده ها را برای سازمان ها چالش برانگیز کند.
- رعایت قوانین صنعت
هنگام انتقال داده ها از حافظه محلی داخلی به فضای ذخیره سازی ابری، مدیریت انطباق با مقررات صنعت از طریق شخص ثالث می تواند دشوار باشد. برای حفظ انطباق با مقررات و حاکمیت تجاری مناسب، دانستن اینکه دادهها و بارهای کاری واقعاً در کجا میزبانی میشوند، مهم است.
- مدیریت ابرهای متعدد
هر ابری یا دیگری متفاوت است، بنابراین استقرار چند ابری میتواند تلاشها برای رسیدگی به چالشهای کلیتر رایانش ابری را از هم جدا کند.
- عملکرد ابر
عملکرد -- مانند تأخیر -- تا حد زیادی خارج از کنترل سازمانی است که خدمات ابری را با یک ارائه دهنده قرارداد می بندد. اگر سازمانها برای برنامههای اضطراری آماده نباشند، قطع شدن شبکه و ارائهدهنده میتواند با بهرهوری تداخل داشته باشد و فرآیندهای تجاری را مختل کند.
- مهاجرت ابرها
فرآیند انتقال برنامه ها و سایر داده ها به ابر اغلب باعث ایجاد عوارض می شود. پروژه های مهاجرت اغلب بیش از حد انتظار طول می کشد و بیش از بودجه است. موضوع حجم کار و بازگرداندن داده ها - انتقال از ابر به یک مرکز داده محلی - اغلب تا زمانی که هزینه های پیش بینی نشده یا مشکلات عملکردی ایجاد شود نادیده گرفته می شود.
- تعهد ارائه دهندهی ابر
اغلب، جابجایی بین ارائهدهندگان ابری میتواند باعث مشکلات مهمی شود. این شامل ناسازگاریهای فنی، محدودیتهای قانونی و نظارتی و هزینههای قابل توجهی است که از انتقال دادههای قابلتوجهی تحمیل میشود.
سرویس رایانش ابری چیست؟
خدمات رایانش ابری به کاربران این امکان را می دهد که منابع محاسباتی را از هر کجای دنیا اجاره کنند. این سرورهای ابری به صورت شبانه روزی کار می کنند و بیشتر اینترنت مورد استفاده امروز ما را تامین می کنند.
سرویسهای رایانش ابری با ذخیره اطلاعات در مکانهای مختلف به نام «مراکز داده» کار میکنند. یک مرکز داده ممکن است هزاران کامپیوتر شبکه ای داشته باشد که این امکانات را بسیار قدرتمند می کند. این همچنین بدان معنی است که اطلاعات فردی ذخیره شده در یک مکان سپس در چندین دستگاه فیزیکی پخش می شود تا همه آنها در یک مکان ذخیره نشوند.
خدمات رایانش ابری راه حل های زیادی از جمله بازیابی بلایا، مقیاس پذیری، تحرک و انعطاف پذیری را ارائه می دهند.